La alta arbo

Gao drevo

Ekzistas valo, kie ĉiuj plantoj vivas harmonie. Tie ekzistas socia regulo, ke planto ne rajtas iĝi pli alta ol tri metrojn. Tio certigas, ke ĉiu planta vivaĵo povas ricevi sufiĉe da sunlumo por bone vivi.

Hay wadi denloka hu moy planta armonipul jiwa. Denloka hay sosyal regula, ki planta no haki na cuya maxmo gao kom tiga metro. Dento yakingi, ki moy plantali bioyen abil na taslum kufi lumin cel na bono jiwa.

Tamen iutage, ventego alportas semon de fora loko. Post iom da tempo, la semo sufiĉe kreskis, por ke oni povu vidi, ke la semo estas de specio de folia arbo, kiu estas tute nekonata en la valo.

Fe hataya, ban dina, dayvento preporta bija of teli loka. Xafe watumon, bija kufi xunjan, celki ren abil na oko, ki bija ofya jongo fe dahunli drevo hu da is totalmo nenkonedo in hin wadi.

En la komenco, la plantaj loĝantoj de la valo feliĉiĝas pri la alveno. Ju pli medio estas diversa je specioj, des pli ĝi povas rezisti kaj adaptiĝi al ŝanĝoj.

Fe xoru, planta hu da ogar in wadi koxcu tem hin preata. Fol max ki jowey is doyan fe jongo, max ki to abil na tahamul ji adatecu fol alocu.

La nova arbo kreskas kaj kreskas. Sed la nova arbo ne ĉesis kreski antaŭ la limo de tri metroj. Ri tre ŝatas lumon, kaj ĉiam volas pli. Ri komencas krei grandan sistemon de branĉoj kaj folio, por kapti pli da sunlumo.

Hin newe drevo xunjan ji xunjan. Mas newe drevo no esto na xunjan lefe limite fe tiga metro. Te multi suki lumin, ji moywatu wole max to. Te xoru na krea dayo sistem fe xube ji dahun, cel na bujo max solali lumin.

Apudaj plantoj diras al la nova arbo: "Bonvolu ĉesi kreski, ni ne plu ricevas sufiĉe da lumo."

Jali planta loga tas newe drevo: "Fe lutuf, am esto na xunjan, imi no haji taslum kufi lumin."

La alta arbo respondas: "Se vi volas lumon, kresku. Mi meritas la lumon, ĉar mi kreskis."

Gao drevo jawabu: "Eger uyu wole lumin, am xunjan. Mi layeya lumin koski mi le xunjan."

Sed ne ĉiuj plantoj povas kreski, kaj ne ĉiuj plantoj volas batali por lumo. Bonŝance, tiu arbo estas nur la sola kiu ne respektas la aliajn. La plantoj do decidis ignori ĉi tiun egoisman unuopulon.

Mas no moy planta abil na xunjan, ji no moy planta wole na jento cel lumin. Fe bonxanse, den drevo is solo te hu da no ehtiram alote. Fe folo, alo planta karar na posjui hin miismomey unyen.

Iutage, okazas ŝtormo. Multe da forta vento trairas la valon. Plantoj kune kliniĝas laŭ la ventpuŝoj. La proksimeco de unu kun la alia helpas ilin ne fali. Sed la alta arbo, pro sia alteco, ne povas ricevi helpon. Ri devas sole rezisti al ĉiuj ventpuŝoj, kiuj premas ĉiujn riajn branĉojn samtempe.

Ban dina, hay bofun. Multi bala vento dawidi wadi. Planta tongo fleksicu fol ventoli pel. Nereya de bante ton alote sahay ete na no sokutu. Mas gao drevo, kos sesu gaoya, no abil na taslum sahay. Te musi na solo tahamul moy ventoli pel hu da presyon moy tesu xube samawatu.

La alta arbo petas helpon: "Helpu min! Mi pensas ke mi baldaŭ falos!".

Gao drevo peti sahay: "Am sahay mi! Mi fikir ki mi xaner sokutu!".

La aliaj plantoj, kiuj ne povas vere helpi, diras: "Malkresku! Malkresku!".

Alo planta hu da no real abil na sahay, loga: "Am posxunjan! Am posxunjan!".

Sed malkresko ne eblas. Kaj fine, la arbo falas.

Mas posxunjan no bilpul. Fe fini, drevo sokutu.

Post la tempesto, suno revenas. Ĉiuj plantoj povas vidi la trunkon de la alta arbo, kiu nun tute kuŝas sur la tero. Ri mortis, kaj riaj folioj kaj semoj forflugis. Kelkaj plantoj mortis pro la falo, sed almenaŭ nun la loko estas tute kovrata de lumo.

Xafe bofun, sola ruata. Moy planta abil na oko kano de gao drevo hu da fe nunya total leta per geo. Te morcu, ji tesu dahun ji bija awfley. Bannumer planta morcu kos sokutu, mas minimum fe nunya dome is totalmo koberido har lumin.

Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.